A nagy bejelentés
Képzeljétek el, hogy a jövő év végére minden magyar iskolában ott kell legyen a mesterséges intelligencia az órákon. Nem sci-fi, hanem kormányhatározat: 2026. december 31-ig be kell vezetni az MI-technológiát a köznevelésben. A feladatot Hankó Balázs innovációs miniszter, Pintér Sándor belügyminiszter és Palkovics László MI-kormánybiztos kapta, az ütemtervet pedig már jövő március végére le kell tenniük az asztalra.
Képzeljétek el, hogy a jövő év végére minden magyar iskolában ott kell legyen a mesterséges intelligencia az órákon. Nem sci-fi, hanem kormányhatározat: 2026. december 31-ig be kell vezetni az MI-technológiát a köznevelésben. A feladatot Hankó Balázs innovációs miniszter, Pintér Sándor belügyminiszter és Palkovics László MI-kormánybiztos kapta, az ütemtervet pedig már jövő március végére le kell tenniük az asztalra.
A szakma válasza: „Brutálisan rövid idő”
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a Népszavának adott interjújában gyorsan visszahozta a földre az eufóriát. Szerinte 2026 végéig maximum a jogszabályi hátteret és a feltételrendszert lehet megteremteni, de érdemi, gyakorlati MI-oktatásra akkor sem lesz reális esély, ha mindenki éjt nappallá téve dolgozik.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a Népszavának adott interjújában gyorsan visszahozta a földre az eufóriát. Szerinte 2026 végéig maximum a jogszabályi hátteret és a feltételrendszert lehet megteremteni, de érdemi, gyakorlati MI-oktatásra akkor sem lesz reális esély, ha mindenki éjt nappallá téve dolgozik.
Mi minden kéne még? – A „kisebb” részletek
Totyik felsorolta, mi hiányzik még ahhoz, hogy ne csak a diákok, hanem a tanárok is tudják, mit kezdenek az MI-vel:
Totyik felsorolta, mi hiányzik még ahhoz, hogy ne csak a diákok, hanem a tanárok is tudják, mit kezdenek az MI-vel:
- Nemzeti alaptanterv – komplett felülvizsgálata és átdolgozása
- Pedagógus-továbbképzés – több tízezer tanár digitális felzárkóztatása
- Infrastruktúra – gyors internet, nem 15 éves számítógépek, korszerű eszközök
- Jogszabályi környezet – adatvédelem, etikai kódex, tanári jogkörök tisztázása
- Humánerő – rendszergazdák, informatikusok, akik karbantartják az új rendszereket, és persze fizetésemelés, hogy maradjanak is az iskolákban
Pilot-program: 60 intézmény, 60 tanár, ennyi a konkrétum
Ősszel 60 szakképző intézményben már el is indult egy MI-kurzus, és állítólag 60 oktatót fel is készítettek. Arról viszont semmit nem tudni, mit tanulnak a diákok, milyen szoftvereket használnak, és hogyan épül majd be az anyag a mindennapi oktatásba.
Ősszel 60 szakképző intézményben már el is indult egy MI-kurzus, és állítólag 60 oktatót fel is készítettek. Arról viszont semmit nem tudni, mit tanulnak a diákok, milyen szoftvereket használnak, és hogyan épül majd be az anyag a mindennapi oktatásba.
Összegzés – Nagy lehetőség vagy nagy pofon?
A kormányzati szándék nemes: ne maradjon le Magyarország az MI-forradalomban, és a következő generáció már ne csak felhasználója, hanem alkotója is legyen a technológiának. Csakhogy a jelenlegi feltételek mellett a 2026-os határidő inkább tűnik politikai szlogennek, mint reális céldátumnak. Egyvalami biztos: ha tényleg komolyan gondoljuk, hogy MI-oktatás legyen, akkor mostantól szó szerint minden perc számít – és minden forint is.
A kormányzati szándék nemes: ne maradjon le Magyarország az MI-forradalomban, és a következő generáció már ne csak felhasználója, hanem alkotója is legyen a technológiának. Csakhogy a jelenlegi feltételek mellett a 2026-os határidő inkább tűnik politikai szlogennek, mint reális céldátumnak. Egyvalami biztos: ha tényleg komolyan gondoljuk, hogy MI-oktatás legyen, akkor mostantól szó szerint minden perc számít – és minden forint is.
Szerintetek egy év alatt tényleg meg lehet teremteni azt az infrastruktúrát és tudásbázist, ami az országos MI-oktatáshoz kell, vagy marad a „tanuljuk meg az alapokat” szintű órakeret, netán egy újabb „digitális tábla”-sztori?